Zorgloket

Zorg aanvragen via het zorgloket

Je wilt ambulante begeleiding gaan aanvragen, maar hoe doe je dit nou precies?Ambulante begeleiding kan telefonisch of via de website van de gemeente waarin je woont worden aangevraagd. Elke gemeente heeft een Wmo afdeling die de aanvraag in behandeling zal nemen. Telefonisch zullen er een aantal vragen gesteld worden om zo een goed beeld te krijgen van de hulpvragen en de huidige situatie. Ook of er bijvoorbeeld spoed is bij de aanvraag van ambulante begeleiding.  

Het kan best lastig zijn om uit te leggen waar je precies ondersteuning bij nodig hebt en hoe je dit telefonisch moet verwoorden bij het zorgloket. Een ambulant begeleider kan je op voorhand helpen om persoonlijke hulpvragen in kaart te brengen en te noteren. Ook kan je samen met onze ambulant begeleiders het gesprek voor bespreken zodat je weet wat je kunt verwachten en de juiste hulp aangeboden krijgt.  

Als er een afspraak is gemaakt via het zorgloket, wordt er een gesprek ingepland met een consulent vanuit de gemeente. Je kunt alleen naar dit gesprek gaan of je mag een familielid of bekende meenemen naar dit gesprek. Ook kan er in overleg met de gemeente een ambulant begeleider van ons mee om je tijdens dit gesprek te ondersteunen. 

Tijdens het gesprek met de gemeente worden de hulpvragen inhoudelijk besproken en wordt er bekeken hoeveel begeleiding er nodig is om met de hulpvragen goed aan de slag te kunnen.

Zodra er een indicatie voor ambulante begeleiding door de gemeente is afgegeven, kan de ambulante begeleiding van start gaan. Tijdens een 1e gesprek wordt er besproken hoe vaak en wanneer jullie elkaar gaan zien. Meer informatie hierover vindt je op de pagina ambulant begeleider.